RADIJAS TRIAD  

Prieš keletą metų, Nacionalinės M. Mažvydo bibliotekos knygų dovanojimo skaitytojams akcijoje, man teko ištraukti iš egzotiškų senienų pluošto mažytę geltoną brošiūrėlę. Išmarginta „psichodeline“ 6 dešimtmečio grafika, ji buvo užpildyta antraštėmis ir skelbimais, kurių įvairovė bylojo apie nepriklausomą spalvingą pasaulį, tai buvo Cosmozodiac, - vadovas po tą mįslingą prarasto laiko erdvę. Leidinėlio keistumas ir, iš pradžių visiškai nesuprantama paskirtis, galėtų leisti pasijausti panašiu į Hermann Hesse’s herojų. „Išgirskite įprastą, kaip neįprastą“ skelbė paantraštė, ir vis dėl to tai buvo ne poema apie Stepių Vilką, o nemokamas radijo programų vadovas vienam mėnesiui, stoties, kuri vadinosi Triad.

Išgirskite -
neįprasta yra įprasta,
kai pasiekiame paskutinę erdvės/laiko ribą,
keisdami ir atrasdami Radijo prasmę
Triad stotis veikia laisviausia forma,
kiekvieną šiokiadienio vakarą nuo 20 iki 24 valandos

- skaitome atvertę pirmąjį puslapį.

Triad įėjo į Amerikos žiniasklaidos istoriją kaip progresyvi, ypač išradinga radijo programa, veikusi Čikagoje, WXFM 103.9 FM diapazone. Pirmoji jos transliacija įvyko 1969 kovo 31 ir kūrybiška veikla tęsėsi aštuonis metus iki pat 1977 m., kai Triad nustojo egzistavusi.

Viena iš priežasčių, paskatinusiu parašyti mūsuose apie išnykusią radijo stotį yra ta, kad keturi pagrindiniai jos įkūrėjai - lietuvių kilmės išeiviai Jungtinėse Valstijose. Tai Dan Bacinskas (gimęs Vokietijoje), Alvydas Biciunas (gimęs Lietuvoje), Aldona Ginaitis (gimusi JAV) ir Saul(ius) Smaizys (gimęs Vokietijoje), vienas iš pagrindinių laidų vedėjų bei „di-džejų“. Amerikoniškame pavardžių variante aiškiai trūksta lietuviškų „paukščiukų“, tai pat, nei vienas iš minėtų žmonių nemoka lietuvių kalbos, - bet šie vardai, žinoma, visada išduos mums, tautiečiams, apie jų ryšį su „tolimąja“ Baltijos šalimi.

Kai elektroninė muzika dar buvo savo ankstyvojoje jaunystėje, Triad pristatė radijo klausytojų auditorijai eksperimentuojančius pionierius: John Cage, Karl Heinz Stockhausen, Edgar Varese ar Morton Subotnik, - įvairių tautybių kompozitorius, tapusius šiuolaikinės muzikos klasikais. Šalia jų pasigirsdavo jaunos išradingos grupės Tangerine Dream, Amon Duul, bei labiau „įprastos“ roko muzikos atstovai, Frank Zappa (kurio atminimą vilniečiai ypač gerbia), Jimi Hendrix, „meniško roko“ puoselėtojai, Emerson Lake and Palmer, Yes, King Crimson ar Gong. Taip pat nenuilstamai skambėjo tuometinis avangardinis džiazas, Art Ensemble of Chicago, Sun Ra, Pharoah Sanders, Anthony Braxton ir daugelis kitų.

Triad radijas padarė „nematomą“ indėlį Europos muzikai, propaguodama ją savo eteryje, ir nemažai talentingų atlikėjų iš anapus Atlanto debiutavo Jungtinėse Valstijose kaip tik Triad radijo bangomis, tame tarpe grupės, virtusios roko klasika, - Kraftwerk, Faust, Can, Focus, Czieslaw Nieman ir net gi, iki šiol nepaprastai populiarūs, Scorpions.

Saul Smaizys pasakoja, kad vėliau susipažino ir su lietuviška muzika, pamėgo Vytautą Šabaniauską, grupę Antis, Dainos teatrą, tik gaila, kad tuomet Triad jau nebebuvo.

Triad radijo studijos duris varstė didžiausios žvaigždės, Elton John'as, David Bowie, Rod Stewart'as, duodami interviu, laisviau ir drąsiau pamąstydami apie savo gyvenimą bei kūrybinius ieškojimus.

Bet tuo pat metu, Triad nepamiršdavo ir aplink supančio pasaulio, tapdamas pagrindiniu langu į šviesą Čikagos muzikos arenai, suteikdamas mikrofoną mažai žinomiems, nekomerciniams, underground’o kompozitoriams ir grupėms. Ši radijo stotis stengėsi kiek įmanoma niekuo neapriboti pačios muzikos.

...mes esame Jūsų šaltinis garsams ir vizijoms, tam, ko Jūs kitur gal būt neišgirsite; mūsų intencija - aprėpti visas muzikines formas, todėl, kad esame įsitikinę, - visa muzika yra viena nenutrūkstama vibracija, išreikšta ir aranžuota begaliniu skaičiumi formų ir būdų, - vienintelė riba, tai ta, kurią Jūs patys sau nustatysite.
(iš Triad Guide “reklaminio” kreipimosi)

Gal būt, kaip reikalauja pati radijos esmė, - tik kartą išgirdus galima įsitikinti, ar Triad galėjo įgyvendinti savo eteryje šiuos pareiškimus. Saul Smaizys maloniai pasiuntė man keletą kasečių su “prarasto” radijo eterio įrašais ir iš tiesų padovanojo kelionę į beribį garsų fantazijos pasaulį.

Pirmiausia, kas daro kerintį įspūdį, tai programų vedejų balsai ir tonas. Ramybė, paprastumas ir kiekvieno žodžio gelmė, kartais tiesiog pašnibždomis, tarytum kalbantysis sėdėtų šalia Jūsų, ir greičiau tai būtų Rytų išminčius, nei radijo “di-džėjus”. Sunku pagauti, kur prasideda daina ir kur baigiasi, - kūrinius glaudžiai jungia filosofavimai ar dzen pokštai, originaliam muzikiniam fone. Štai pasigirsta reklama, propaguojanti “Makbetą”, Roman Polanski’ io juostą, pelniusią “metų filmo” titulą. Kita išradinga komercinė pauzė pristato įmantrių drabužių parduotuvę Sir Real - “apranga vidiniam žmogui “. Po to - pasigirsta pjese akustinei gitarai. Niekad nežinai, kas seks toliau.

Kaip apibūdina to meto “Vadovas po Čikagą” (Chicago: The Real Guide):

Triad radijo kolektyvas pateikia labiausiai ezoterišką ir tuo pat metu - lengvai prieinamą radijo stories formą. Kiekvienas eterio momentas yra kruopščiai iš anksto paruoštas, visas atkarpas apjungiant bendra tema. Programos valandas sudaro roko, folklioro, akustinės muzikos, džiazo kvintesencija, visko, kas atspindi tikras menines vertybes, pagal platų programų direktoriaus Saul Smaizys’o požiūrį.
Be to, Triad apžvelgia, tam skirtoje laidoje, tikrą Čikagos kultūrinį gyvenimą.

Kiekvieno vakaro programą praturtindavo ir tokios “nederančios” komerciniai radijo stočiai laidos, kaip literatūriniai skaitymai. Reguliariai skambėjo naujausia poezija, įkvepiančios zen budizmo tyrinėtojo Alan Watts’o paskaitos, Sri Chinmoy pamokymai. Kartais programą pabaigdavo šmaikštūs koanai ir kitos ištraukos iš John Cage’o legendinės knygos “Tyla” (Silence), ar Monty Pynthon’o “Skraidančio Cirko” (Flying Circus). Kelis kart per vakarą tarp spalvingos muzikos apsireikšdavo trumpas hipiškas “Kvietimas taikai ir susikaupimui”. Pasigirsdavo “Būkite čia dabar !” - Baba Ram Dass’o citatos, arba “Nr. 5 - ar tik dėl savęs ereliai gina kalnus” - ir kitos tezės iš Ramu knygos. Fourth Triad flyer

Ramu, pasak “Radijo vadovo”, tai pranešimai iš aukštesniųjų matavimų, kristalo imtuvų pagalba transliuojami gal būt iš Atlantidos ir kartais juos nelengva išversti, bet "nėra tokios mokslinės užduotis, kurios neišspręstų Triad ekspertų grupė”.

Įvairiapusiškas radijo kolektyvo išsilavinimas lėmė ir tai, kad kuklus laidų tvarkaraštis išsivystė į spalvingą didelio formato žurnalą Triad, ėjusį kas mėnesį. Tapęs stambiu žurnalu, Triad vis vien išliko nemokamu, jį laisvai galima buvo paimti radijo redakcijoje ar kitose mažmeninės prekybos vietose, paantraštė bylojo - “ žurnalas, kurio Jūs negalite nusipirkti!“.

Na, bet pagrindine veiklos sritimi išliko garsų pasaulis. Triad radijas buvo ta banga, kurios klausytojas galėjo lengvai tapti dalyviu ar bendradarbiu. Tai laida „Trečiosios ausies projektas“ kuri džiugiai skelbė „čia galite išgirsti savo paties juostelę“ atsiustą į nenutrūkstamą radijo konkursą. O „Muzika grojimui kartu“ kvietė, „Paimkite savo mėgiamą instrumentą ir Triad Jums akompanuos (perkusija)“, o jei mūsų daugiau, „tiesiog imkite instrumentą ir prisijunkite“. Tikriems grojimo entuziastams buvo skirta speciali laidelė „Kaip pasigaminti muzikos instrumentus“. Ne veltui Triad aukštai vertino radikalų amerikiečių kompozitorių Harry Parch’ą, pagarsėjusį savos gamybos instrumentais (beje, kažkada Harry Parch’ą labai įkvėpė „pakalbintas medis“ - Juozo Naujalio grojimas skudučiais). Taip pat radijo eteryje skambėjo įvairiausių šalių etninė muzika. O štai vakaras, skirtas neabejotinam įkvėpėjui - „Triad groja John Cage manieroje: vadovaudamasi netikėtumais, atsitiktinėm užklausom, Permainų knyga (I Ching). Skambinkite mums, jei norite prisijungti“.

Sunku būtų atrasti Triad'o eteryje neįdomią laidą, nuo Roger Ram Jet’o valandėlės „visokio amžiaus vaikams“ iki „Žemės magnetinių laukų“ ar „Muzikos astralinei projekcijai“ vėlų vakarą. Ir tai, ką bandau apžvelgti sudaro tik trumpą laikotarpį, lyginant su aštuonerių metų nepaliaujamu skambesiu.

Triad kolektyvas nenuilstamai stengėsi išbandyti viską, ką galima „iškrėsti“ radijo eteryje, tuo pat metu išlikdami paprasti, bet tai buvo stotis tiems, kas žiūri į muziką rimtai.

Saul Smaizys atidarė interneto puslapį, skirtą Triad jaunoms dienoms atminti. Ir elektroninėje „svečių knygoje“ pasipylė daugybės buvusių klausytojų atsiliepimai, iš visos Amerikos, vieną kurių norėtųsi pacituoti kaip tik šio straipsnio pabaigai: „o kad dabar turėti tokią radijo stotį kaip tada!“.

Parengė Lukas Vangelis

Susitikimai BLITZ klube
Jonas Kuzmickis. Mano žodžiai --
Andy Warhol: portretas su datomis
William’o Burroughs'o Cut-Up technika
Interviu Beat kartos tėvas susitinka roko karalaitį
Stepių vilkas ir jo nepriklausomybė
Psichodelinės eros atspinžiai ...
Drąsus karo lakūnas iš Lietuvos
Nežemiški roko muzikos ryšiai
Lietuvos metrikos tyrinėjimai
Czi Čen. Sodų sutvarkymas
Vartiklis